יוגה לגיל המעבר

יוגה לנשים בגיל המעבר

במסורת ההודית, ממנה מגיעה היוגה, יוגה היא בעיקר עיסוק גברי.

היוגה הגיעה למערב בסה"כ לפני 50-60 שנה, ולפי ה- Yoga Journal יש בארה"ב היום כ-15 מיליון (!) מתרגלי יוגה, רובם נשים. גם אצלי בסטודיו יש רוב נשי בולט.

יוגה, על כל היבטיה: התרגול הפיזי, נשימות, התבוננות ופילוסופיה, מתאימה להפליא לצרכים של נשים בשלבים שונים של חייהן – מתקופת ההתבגרות, דרך שנות הפוריות, ההריון והלידה, ועד לגיל המעבר והפסקת המחזור. כמי שהתחיל לתרגל יוגה בגיל 40, לא עברתי את חוויית היוגה בהריון, אך בהחלט כן עברתי ועדיין עוברת, את גיל המעבר עם תרגול היוגה.

תקופת המעבר, דהיינו, מעבר בין תקופת הפוריות וקבלת ווסת – להפסקת הווסת, נמשכת בממוצע כ-7 שנים, ויכולה להיות מלווה בתסמינים שונים, כתוצאה מהשינויים ההורמונליים המתרחשים בגוף. התסמינים הם קודם כל שינויים במחזור החודשי כגון אי-סדירות של הווסת וכד' (עד להפסקה המוחלטת), גלי חום, עצבנות ומצבי רוח, הפרעות בשינה, עליה במשקל ועוד. בנוסף, בשנים שמיד אחרי הפסקת הווסת אנו חשופות לסיכון לאבדן מסת עצם. חומרת התופעות, אם בכלל, היא שונה מאישה לאישה.

בגיל המעבר הגוף עובר בהדרגה למצב של  ייצור מופחת של הורמונים הנשיים – אבל המילה "בהדרגה" לא מדויקת. רכבת הרים מתארת יותר נכון את המצב, עד שבסוף היא מתייצבת על רמה נמוכה לעומת גיל הפוריות.  תרגול יוגה לא יכול למנוע מאיתנו לחוות את תופעות גיל המעבר, אך הוא יכול לעזור לנו לצלוח את התקופה ביתר קלות.

  1. תרגול יוגה עוזר לווסת את המערכת ההורמונלית וכך למתן את התופעות.
  2. נשימות ומודעות עוזרות להתמודד אם גלי החום. אני זוכרת את גל החום הראשון שלי, שקרה דווקא תוך כדי שיעור יוגה שהעברתי. תחושה משונה של חום שעולה מאיזור בית החזה ו"נתקע" באוזניים. מאז באו עוד הרבה גלים. היכולת להתבונן בגל, לדעת שכמו שהוא עולה הוא גם ירד ולנשום לתוכו, עוזרים לי להתמודד איתם. המודעות לתחושות המעודנות של הגוף מאפשרת לי גם לשים לב עוד לפני שהגל מתחיל, וגם לשים לב למצבים שמגבירים את גלים.
  3. תרגול יוגה יכול לשפר את איכות השינה. תלמידות שסובלות מהפרעות בשינה מספרות שאחרי השיעור הן ישנות הרבה יותר טוב.
  4. תרגול לחיזוק רצפת האגן הוא חלק אינטגרלי מתרגול היוגה. זהו נושא חשוב לאורך כל חיינו, וככל שאנו מתבגרות, הוא נהיה יותר קריטי.
  5. ישנן תנוחות יוגה שמתאימות למניעת אובדן מסת עצם.
  6. יוגה עוזרת לנו לקבל את עצמנו כפי שאנחנו – הן ברמת השינויים הגופניים והן ברמה הרוחנית של קבלת המעבר לשלב אחר בחיים.

אל תשאיר לבד – יוגה לגיל המעבר יכולה מאוד לסייע לך בתקופה זו של חייך!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *