יוגה היא השקטת גלי התודעה

יוגה היא השקטת גלי התודעה

יוגה היא השקטת גלי התודעה (פטנג'לי I.2) שנים רבות אני משתתפת בקבוצת לימוד שנפגשת אחת לחודש ללמוד ביחד "יוגה סוטרות של פטנג'לי" – טקסט יוגה בן כ- 2000 שנה, שעדיין רלוונטי היום, בעידן המודרני. המשפט "יוגה היא השקטת גלי התודעה" פותח את הטקסט, אחרי המשפט הראשון שמכריז "עתה הוראת היוגה", והוא בעצם כל התורה כולה. שאר הטקסט מסביר לנו מהם גלי התודעה, מדוע כדאי להשקיט אותם, ואיך לעשות זאת. הטקסט מטווה דרך שיש ללכת בה בהתמדה ולאורך זמן. אין מבטיחים לנו תוצאות "אינסטנט"!

ומה הן התוצאות שאנו מחפשים?
ביום יום, התודעה שלנו נוטה לקפוץ מנושא לנושא, אנו חושבים אלף מחשבות ברגע אחד, ומאמינים שהמחשבות שלנו הם "המציאות". התוצאה היא אי-שקט וסטרס שפוגעים בבריאות ואיכות חיינו. המצוקה הזו היא הסיבה העיקרית שאנשים רבים כל כך פונים ליוגה בימינו.
בתרגול תנוחות היוגה (אסנה – asana) יש יתרונות פיזיים ונפשיים חשובים, במיוחד בעולם המודרני, כגון הפחתת סטרס והגברת החוסן הגופני. זאת ההתחלה.
העמקה בטקסט של פטנג'לי מבהירה שתרגול יוגה איננה רק תרגול תנוחות יוגה. אם אנחנו רוצים להמשיך מעבר להפחתת סטרס למקום של תודעה שקטה, עלינו להעמיק בתרגול הרוחני של היוגה. בטקסט העתיק אין כמעט אזכור של המילה "אסנה", וכשהיא כבר מופיעה, הכוונה כנראה לתנוחת מדיטציה. יש היום ויכוח לגבי מקורות התרגול הפיזי של היוגה. יתכן שהוא בן כמה מאות שנה – או אפילו פחות מ-100 שנים. אין זה משנה. התרגול הפיזי של היוגה כפי שהתפתח במאה האחרונה היא כלי, דרכו אנחנו מתרגלים את תשומת הלב והריכוז, שהם לב התרגול היוגי. תשומת הלב לתחושות הפיזיות, לנשימה ולרגשות ומחשבות שעולים תוך כדי תרגול, מבדילים תרגול יוגה מאימון גופני. מעבר לתנוחות יוגה, הדרך של היוגה כוללת בתוכה כללים להתנהגות נאותה (yamas & niyamas) כבסיס ראשוני, בלעדיה אי אפשר להגיע להישגים רוחניים. כל מה שאנו עושים בחיים – בין עם זה תרגול יוגה, אימון גופני כלשהו, ריקוד, עבודה, בישול, מערכות היחסים שלנו – הם הזדמנות לתרגל תשומת לב וריכוז – כלומר לתרגול יוגה במובן הרחב של המושג.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *