יוגה והתמודדות עם כאב

"לנשום אל הכאב"

ההנחיה "לנשום אל הכאב" מזכה אותי במבטים של תמהון ממי שהגיע בפעם הראשונה לשיעור יוגה. הרי נושמים לריאות ואין לי ריאות ברגל. נכון, ברמה הפיזית אי אפשר לנשום לרגל. ביוגה משתמשים בשילוב של דמיון, נשימה, תחושה ולפעמים גם מגע כדי "לנשום לכאב". הריכוז באיבר או איזור כואב, בשילוב עם נשימה שקטה ובלי דרישה או ציפיה לשינוי – באופן פרדוקסאלי, מביא לשינוי בתחושה. הפעולה הזו עוזרת להרפות את השרירים שכיווצנו באופן לא רצוני סביב האיזור הכאב, משחררת מתח פיזי ונפשי ועובדת כמו קסם.

תרגול יוגה מחדד את המודעות לגוף. אנו לומדים לחוש את התחושות הפיזיות וגם את התחושות האנרגטיות המעודנות כגון עיקצוצים, נימול, פעימות. אסור להתעלם בתחושת כאב! הכאב הוא סימן שמשהו לא בסדר – פיזית ו/או רגשית. חשוב להתיחס לכאב כבר בהתהוותו, בין אם זה במהלך תרגול יוגה, פעילות ספורטיבית או בסתם כך בפעילות יומיומית. ככל שנשים לב יותר מוקדם לתחושת אי-נוחות או כאב, כך עולים הסיכויים שלנו להיפטר ממנו במהירות, ולהימנע מפציעות. לפעמים שינוי קטן בתנוחה מביא להקלה ומאפשר לנו להמשיך לתרגל, ולעיתים – פשוט צריך לעצור ולנוח!

"חשוב לי להגיד לך לא לעשות תנועות שגורמות לכאב". במילים אילו אני מקבלת את פני תלימדים שמגיעים בפעם הראשונה לשיעור יוגה. מותר לחוש מאמץ של שרירים – אך כאב חד בגב, במפרקים או תחושת מתיחה חזקה מאוד הם סימני עצור שצריך להקשיב להם. אך למרות ההסברים שלי, ישנם תלמידים שממשיכים לעשות פעולות גם מתוך כאב. מדוע? אחת הסיבות היא האמונה "no pain – no gain". זאת אמירה מעולם האימון הגופני, שבו יש משמעות ל"הישגים". אני אומרת: "pain – no gain". גישה זאת מעוגנת בתוך הפילוספיה של היוגה, שמדברת על אי-אלימות (ahimsa). תרגול של אי-אלימות מתחיל בהתיחסות שלנו אל עצמינו וגופינו! בתרגול יוגה המתרגל עושה את מה שמתאים לגוף שלו, מתוך הקשבה וכבוד ליכולת שלו ברגע הזה.

כמובן שישנם כאבים שלא ניתן להיפטר מהם רק ע"י נשימה למקום. בעבודתי עם הגיל השלישי (יוגה בכסאות) אני נתקלת בהרבה אנשים שסובלים מכאבים קשים במקומות רבים בגופם. נכון שאסור לעבוד עם כאב, אבל גם אסור להפסיק לנוע! בשיעורי היוגה אנו מחפשים ביחד את הדרך לעשות תנועה מבלי להגביר את הכאב. התרגול המשלב תנועה, נשימה ותשומת לב לתחושות של הגוף מאפשר לקשישים לחוש גם תחושות נעימות בגופם, ולא רק כאב.

כאב הוא חלק בלתי נפרד מהחיים, כן, גם של מורה ליוגה. לפני כ-10 שנים קיבלתי שיעור כואב במיוחד – פריצת דיסק. החוויה הלא פשוטה הזו לימדה אותי להיות הרבה יותר קשובה לאיתותי הגוף. בזכותה שיפרתי את היציבה שלי ולמדתי לתרגל יוגה וגם להתנהל בחיים ביתר תשומת לב.
תלמידים רבים מגיעים ליוגה בגלל כאבי גב. ברמה הפיזית, תרגול היוגה מחזק ומגמיש את השרירים ומרווח את המפרקים. ברמה הנפשית, התרגול מרגיע ומפחית רמות מתח. השילוב הזה יכול לעזור בהתמודדות עם כאבי הגב.
נכון שתרגול יוגה איננו תעודת בטוח נגד כאב או מחלות, אך הוא בהחלט יכול לעזור!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *